“Він працюватиме скрізь”: як відкривали перший McDonalds

 

Придорожній ресторанчик братів Макдональд в Сан-Бернардіно у штаті Каліфорнія.

15 квітня 1955 року у США відкрився перший ресторан McDonalds. На сьогоднішній день це найбільша мережа закусочних. Зараз імперія McDonalds складається з 32 тис. ресторанів, через його каси щодня проходять близько 47 млн відвідувачів.

Якось комівояжер Рей Крок отримав незвичне замовлення: маленький придорожній ресторанчик в Сан-Бернардіно замовив одразу десять його мультиміксерів.

“Що вони там з ними роблять?” — запитав він знайомого.

“Заробляють”, — відповів той.

Крок сів за кермо і поїхав до Каліфорнії.

Сан-Бернардіно виявився маленьким робочим містечком, а придорожній ресторанчик – власністю братів Мака і Діка Макдональдів, які придумали систему швидкісного обслуговування, яка досі діє в усіх ресторанах McDonalds.

Там Крок побачив металеві прилавки, до яких клієнти підходили і самі робили замовлення. Він побачив величезний автоматизований конвеєр, де смажилися центнери картоплі і збивалися сотні молочних коктейлів. Він побачив надзвичайно маленьке меню – всього дев’ять найменувань – і паперовий посуд, який не потрібно було мити. І дуже низькі ціни: в усіх фастфудах гамбургер коштував близько 30 центів, Макдональди продавали його за 15.

Коли Крок побачив, як швидко рухається черга відвідувачів, які купують цілі пакети бургерів і картоплі, йому спало на думку одне-єдине: “Така система працюватиме скрізь. Скрізь!”

До середини п’ятдесятих років ресторан приносив братам Макдональдам щорічний дохід у $350 тис. Обсяг продажів із кожним роком збільшувався. У години пік звичайною справою було побачити натовп у близько 150 відвідувачів біля крихітної стійки, де продавалися гамбургери.

Крок запропонував братам розширити бізнес шляхом продажу франшиз (договір із компанією-власником про використання відомого бренду на обумовлених з нею умовах) і відкрити мережу ресторанів. 2 березня 1955 року Крок заснував нову франчайзингову компанію під назвою McDonald’s System, Inc. 15 квітня 1955 року його ресторан McDonald’s відкрився в місті Дез-Пленз, штат Іллінойс.

Так виглядав перший ресторан "Макдональдс" Рея Крока в Дез-Плейнз, штат Іллінойс. 1955 рік
Так виглядав перший ресторан “Макдональдс” Рея Крока в Дез-Плейнз, штат Іллінойс. 1955 рік

Незабаром після того, як відкрився новий ресторан, стало зрозуміло: це те, чого хотіли американці. Назва ресторану швидко поширилася серед водіїв, а облицьована червоно-білою плиткою будівля з похилим дахом і золотими арками з боків стала приваблювати все більше і більше відвідувачів.

Але Крок розумів, що для подальшого зростання йому необхідно викупити бізнес у братів Макдональдів, щоб зняти договірні обмеження, згідно з якими він працював.

Незважаючи на успішну роботу ресторанів, чистий прибуток компанії Крока склав 1960 року всього $77 тис., а довгострокові борги – $5,7 млн. Брати запросили $2,7 млн готівкою, з яких 700 тис. доларів йшли на податки і кожному з братів залишалося по мільйону. 1961 року Кроку вдалося отримати позику під нерухоме майно компанії. І хоча на виплату позики в нього пішли 14 млн доларів, він купив можливість контролювати свою систему, що зростала.

Меню 1948 року ресторану "Макдональдс"
Меню 1948 року ресторану “Макдональдс”

Рей Крок не придумав франчайзинг,у він удосконалив його. Він хотів, щоб національна мережа McDonald’s приносила довгостроковий прибуток і не ганьбила свого бренду. Він відмовився від швидкого прибутку, який приносив продаж ліцензій на цілі території. Крок продавав франшизи на будівництво тільки одного ресторану McDonald’s . Згодом, якщо ресторатор доводив свою відповідність високим стандартам McDonald’s, Крок міг довірити йому будівництво ще одного ресторану. Крок також не хотів наживатися на рестораторах, продаючи їм обладнання і продукти. Проте все, що вони закуповували, повинно було суворо відповідати стандартам McDonald’s — від кількості кас до середнього розміру картоплин. І вперше у франчайзингу він поставив свій прибуток у залежність від прибутку ресторатора.

До Крока низкою пішли такі ж оптимісти-невдахи, яким був він колись сам. Це були маленькі люди з маленькими грошима і пристрастю до роботи. Новий McDonald’s вимагав інвестицій від 17 до 30 тис. і окуповувався буквально за пів року. Заради цього люди готові були виконувати всі вказівки Крока, дні і ночі проводити в своєму ресторані, вдосконалюючи стиль McDonald’s. Про Крока говорять, що він заселив Америку мільйонерами. Із цих нових мільйонерів і виникла його імперія. Цим людям він продавав не просто малий бізнес. Він продавав їм успіх.

Формулою успіху McDonald’s стали: товарообіг, кількість ресторанів, кількість проданих гамбургерів і встановлення таких стандартів якості, культури обслуговування, чистоти та доступності, які не були відомі раніше в індустрії швидкого обслуговування.

Працівники одного з перших ресторанів Макдональдс.
Працівники одного з перших ресторанів Макдональдс.

До 1963 року McDonald’s продавав 1 млн гамбургерів у день. Мільярдний гамбургер Рей Крок продав ведучому Арту Лінклеттеру під час телевізійного шоу. У липні 1966 року McDonald’s з’явився у списках Нью-йоркської біржі, що було досягненням для мережі ресторанів, які торгують гамбургерами.

1967 року ціна гамбургера в McDonald’s піднялася з 15 до 18 центів, це було перше підвищення відтоді, як брати Макдональди встановили ціну в 15 центів два десятиліття тому. А наступного року тисячний ресторан відкрився в Дез-Плензі, штат Іллінойс, недалеко від першого ресторану Крока.

Джерело.