Тепличники на грані закриття: нікуди збувати свіжі овочі

Тепличники України, через обмежувальні заходи та закриття ринків, опинилися в ситуації, яка загрожує повним знищенням малих та середніх тепличних господарств. Про це розповів голова Асоціації постачальників торговельних мереж Олексієм Дорошенко.

Середні та малі тепличні господарства України на межі повного банкрутства, адже 90% своєї продукції вони реалізовували через ринки, які наразі закрито. Продукція тепличників – це товар з дуже коротким терміном реалізації, а ранні тепличні овочі та салати неможливо переробити.

“Тепличні огірки чи салат неможливо законсервувати, вони для того непридатні. Та навіть якщо б і були – в Україні не вистачить потужностей, щоб переробити ці немалі додаткові обсяги сировини”, – каже у бліц-інтерв’ю agronews.ua Олексій Дорошенко.

Надії на великі торговельні мережі на поточний момент теж примарні.

“На сьогодні тепличні господарства в Україні – це переважно малий та середній бізнес. Наразі вони не можуть запропонувати торговим мережам умови, які б задовольнили великий ритейл. Це стосується не лише виробників тепличних овочів, але й невеликі виробництва грибів, наприклад. Тих же печериць. Єдине, що могло б допомогти тепличникам зберегти бізнес – це їх кооперація та об’єднання зусиль для лобіювання своїх інтересів. Але з цим у галузі великі проблеми”, – зауважує він.

Спроба створити об’єднання, яке артикулювало та відстоювало інтереси тепличної галузі в Україні були. Але вони ні до чого не призвели. Як результат – у тепличників просто немає представників, з якими той же Уряд міг щось обговорювати.

“На нарадах та конференціях, які під час карантину проводить Уряд з представниками асоціацій агровиробників та ритейлу, галузь практично не представлена. Їх проблеми нікому озвучувати і ні з ким відпрацьовувати”, – констатує експерт.

Можна сказати, що в ситуації, в якій опинилися тепличні господарства, винні не якісь особи чи навіть обставини. Тепличники стали заручниками тієї системи ведення бізнесу, яку сформовано в країні за останні кілька десятиріч. Системи, при якій в країні немає лобі малого та середнього бізнесу. Та й взагалі немає легального лобі, як інституції, як складової бізнесу.

“У ситуації, яка склалося, малому та середньому бізнесу потрібно організуватися, об’єднатися, щоб хоча б донести до влади свої проблеми. Варто почати перемовини також з місцевою владою. Врешті решт, малий та середній підприємець – основний виборець, а часто, і спонсор на регіональному рівні”, – підсумував фахівець.